
Historien
1904 til idag
Aalekvasen Anna er bygget i Kolding af skibsbygmester Chr. Christensen i 1904 og leveret den 25. maj 1904 til Åleeksportør P. Christensen fra Kolding. Skibet er bygget som “tyskerkvase” med klipperstævn og opkaldt efter P. Christensens hustru Anna.
Begrebet “tyskerkvase” var en dansk betegnelse for denne type både med klipperstævn og –hæk.
Anna ejes i dag af en forening af frivillige medlemmer, hvor formålet er at bevare Aalekvasen så tæt på det originale skib fra 1904 som muligt. Anna bruges til at formidle den maritime kulturarv gennem idealerne i ‘Godt Sømandskab’.
Aalekvasen Anna er et kulturhistorisk træskib. Skibsbevaringsfonden erklærede skibet bevaringsværdigt i 1997. I 2021 blev Anna endvidere erklæret som “Historisk Monument”, fredet i klasse A.
1904
Anna sejlede som åleopkøberkvase op ad Jyllands østkyst. Anna afsejlede fra hjemhavnen mandag morgen og opsøgte ålefiskere fra Flensborg Fjord i syd til Ebeltoft i nord, med et par afstikkere til Odense- og Kalundborg Fjord.
Der blev afregnet kontant med fiskerne, og lørdag anløb Anna Kolding, hvor ålene blev omladet til P. Christensens hyttefade, der lå på fjorden. Skipper afregnede så med firmaets bogholder. Herefter sejlede Anna til Snaptun, hvor skipper og besætning holdt søndag i familiens skød.


Fartøjsfortegnelse 1904
AS952 “Anna” Fiskerkvase med Hjælpeskrue.
1 Dæk. 2 mast. Middelfyldig Bov udadfaldende stævn med en Aal. Hækbygget med halvrundt spejl. Bygget på Kravel af Eg. Ingen Inder-klædning.
Maalebrev Udst. Kolding 25. Maj 1904.
Kendingsmaal L 40,8′ B 12,2′ D 4,8′
Bilbrev dat. Kolding den 9. Maj 1904.
Halvruf for over Lukaffet. Halvruf agter over Motorrummet. Fællesrum for Fører og 1 mand. Sejlkøje forude. Rum til motor.
Optaget ifølge Anmeldelse dat. Kolding den 16. maj 1904. Nybygget.
Motorens art: Petroleumsmotor der indicerer 11 HK. Skruen stilbar. Købesum motor 2300 kr. leveret af Rud, Kramper og Jørgensen i Horsens.

1948 Anna solgt til Hundested
Efter 2. verdenskrig gik det tilbage for firmaet P. Christensen.
I 1948 blev Anna solgt til en fisker i Hundested, der anvendte fartøjet til fjordfiskeri.
Her fik det fiskerinummer H400.
Fiskeren hed Jens Winther Christensen og var farfar til Niels Winther, som fortæller om, hvordan det gik til den gang, hvor han var barn og farfar tog ham med på Anna.
På billedet ses Niels Winther på Anna i i 2019.
1955-1970'erne
I 1955 var Anna hjemmehørende i Frederiksværk.
Engang i 60’erne blev Anna solgt til Nykøbing Falster, hvor kvasen skulle omrigges til lystbåd. Det skete dog ikke, og i 1967 købte Poul Jensen fra København skibet for en slik og bragte det til København, hvor han udskiftede dæksplanker, klædningsplanker og enkelte spanter.
I 1973 solgte han skibet til brødrene Stephensen fra Skovshoved, hvorfor Anna fik hjemmehavn her. De aktive brødre renoverede skibet og udstyrede det med et stort styrehus og en galeaserig.


1980-1990'erne
Midt i 80'erne blev Anna købt af Ole “Dykker” Madsen fra Skærbæk, og Anna kom således ”hjem” igen.
I 1996 blev Anna solgt til diskotekskoncernen “Crazy Daisy”, som stillede skibet til rådighed for sine medarbejdere. Det stod imidlertid hurtigt de nye ejere klart, at de ikke kunne løfte opgaven og solgte derfor skibet til Århus Produktionsskoles maritime værksted, som kunne bruge skibet til den sejlende undervisning.
1997 Bevaringsværdig udnævnelse
En restaureringsplan blev lagt, og skolen ansøgte Skibsbevaringsfonden om støtte. Anna blev erklæret bevaringsværdig, da hun er den eneste tilbageværende ålekvase med klipperstævn og en af kun tre træskibe med klipperstævn, der er bevaret i Danmark i dag.
Anna blev den 18. maj 1997 udnævnt som bevaringsværdigt fartøj af Skibsbevaringsfonden.

1997 - 2000 Anna restaureres på Hobro Værft
Fra 1997 til 1998 gennemgik Anna en total restaurering på Hobro værft, hvor målet var at bringe skibet tilbage til et så oprindeligt udseende, som det var muligt at dokumentere. Klik på det enkelte billede og se det i fuld størrelse!





















2000 Årets Bedst Restaurede Fartøj
For dette store arbejde blev Anna præmieret som Årets Bedst Restaurerede Fartøj til Træskibs-sammenslutningens pinsestævne i 2000.
Skibet blev sat i drift som skoleskib for Århus produktionsskole. Desværre forsvandt interessen blandt unge for at arbejde med træskibe, og skibet blev liggende uvirksomt i Aarhus Havn.
I 2007 blev skibet derfor udlejet til Odder Museum, og Anna sejlede i fem år som museumsskib og formidler af områdets historie og kystkultur.
Anna blev foreningsskib
I 2014 overgik Aalekvasen Anna til foreningen “Aalekvasen Anna”, som i dag står for vedligeholdelse og drift af Anna.
I 2017 sluttede Annas sejlsæson med at skibet lagde ind til Hobro Værft, og en omregning af jagtriggen tog sin begyndelse.

2017 Skibsbevaringsfonden anerkender, at Anna blev rigget som galease i 1904; riggen beregnes herefter.
Aalekvasen Anna er oprindeligt registreret i Kolding Tolddistrikt som rigget med to master. På et tolddokument står to-tallet for skibets antal master overstreget og erstattet med et èt-tal.
Endvidere fortolkede vi sammen med SBF et billede fra 1923, hvor et lille styrehus over styrebrønden indikerer, at efter skibet har fået en stabil Buch-motor installeret, har man valgt at rigge mesanmasten ned, og bevare storbommens længde. På samme billede kan ses at der netop er plads til en mesanmast!
Rigtegningen blev derefter tilpasset den eksisterende stormast.


Galease igen
Storbommen blev kortet op, så der kunne rejses en mesanmast, og over det hydrauliske gear og skrueakslen i maskinrummet blev konstrueret et mastespor, så mesanmasten kunne rejses gennem maskinruffet.
Riggen blev hermed en harmonisk galeaserig, som skibet oprindeligt er blevet bygget med.
2019 Endnu en gang Årets Best Bevarede Skib
Til Træskibs-sammenslutningens Pinsestævne 2019 i Holbæk, blev Anna igen præmieret som “Årets Bedst Bevarede Skib”


2021 Anna udnævnt til Historisk Monument
Aalekvasen Anna indlemmes i den lille, eksklusive gruppe af landets mest velbevarede historiske, sejlende fartøjer, udpeget til ”Historisk Monument” af Skibsbevaringsfonden.
Begivenheden blev markeret søndag 5. september 2021 i Træskibshavnen i Århus, hvor Skibsbevaringsfondens formand Sven Irgens-Møller overrakte foreningen det synlige bevis på udnævnelsen.
Denne attraktive udmærkelse tildeles kun få gange årligt til fartøjer, der i al væsentlighed fremtræder uforandrede eller så nær deres oprindelige stand som muligt.
De ”Historiske Monumenter” er vigtige, levende tidsbilleder fra en tid, hvor skibe som Anna, udgjorde en væsentlig del af det danske maritime erhverv og fyldte godt op i havnebyerne.
Skibsbevaringsfonden er en selvejende institution stiftet i 1986, i et samarbejde mellem Nationalmuseet, Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg og Træskibssammenslutningen, på foranledning af Kulturministeriet.
Foreningsskib, kapsejlads og sejlads med unge
Idag er Aalekvasen Anna foreningsskib og foreningens medlemmer nyder ugentlige træningssejladser på Aarhusbugten, og deltager gerne i kapsejladser og træf for træskibe.
Endvidere sejles årligt 8 sejladser med unge fra Aarhus Kommunes specialklasser; med stort udbytte for både unge og skibets besætning!
Her er et billede af Anna, som deltager i kapsejladsen Limfjorden Rundt 2021.
