Logo

Aalekvasen Anna

Logo

Aalekvasen Anna

Anna på bedding i Hou i påsken 2025

Anna på bedding i Hou i påsken 2025

Vedligeholdelse af Aalekvasen Anna spiller en stor rolle for bevarelse af det historiske skib.

Foreningens medlemmer yder en stor indsats for at sikre, at skibet, der er en vigtig del af Danmarks maritime kulturarv, forbliver i god stand og kan sejle i mange år fremover.

Navneskiltet på hækken males op

Et træskib skal løbende holdes i god stand, da få års forsømmelse kan være skæbnesvangre.

Annas tilstand gennem mere end 122 år er et resultat af ansvarlighed fra dem der gennem tiden har haft ansvaret for skibet! Vi er kun gæster i skibets lange levetid; og i den korte tid vi har skibets skæbne i netop vores hænder.

Dette indebærer omfattende vedligeholdelse af skibets skrog, sejl, udstyr og motor, samt opgaven med at bevare historiske karakteristika, der gør Aalekvasen Anna til en unik repræsentant for sin tid.

Med økonomisk støtte fra Skibsbevaringsfonden blev der på Hobro Værft i 2017 rejst en mesanmast, hvilket genskabte den oprindelige galeaserig, som skibet i 1904 blev oprigget med. 

I samme anledning fik Aalekvasen Anna nye smukke orangerøde sejl.

Skibet er ikke kun et vidnesbyrd om fortidens maritime traditioner, men også et symbol på fællesskab og passion for historie. Medlemmerne af foreningen har en dyb respekt for denne historie og samarbejder for at sikre, at skibet fortsat kan inspirere og blive værdsat af nutidige og fremtidige generationer. ’Godt Sømandskab’ holdes i hævd, og vi yder efter bedste evne ’Ædelt Håndværk’ i bevarelse af denne maritime kulturarv.

Beg opvarmes til kogepunktet

I 2019 blev Aalekvasen Anna da også præmieret som "Årets Bedst Bevarede Skib" på Træskibssammenslutningens Pinsestævne i Holbæk. Siden, i 2021 blev Anna udnævnt af Skibsbevaringsfonden til ”Historisk Monument”.

I år 2025 i påsken blev Aalekvasen Anna bragt på bedding i Hou.

Nykalfatrede nodder beges med den kogende beg

Arbejdet inkluderede i år de årlige opgaver med at vedligeholde skroget under vandlinjen, og gerne maling af fribord.

Bundmaling kræver grundighed! ;)

I 2014 blev Anna synet af Skibstilsynet i et såkaldt Fornyelsessyn; et grundigt tilsyn, som skal gennemføres hvert 4. År.

I dette grundige syn skal skrueaksen trækkes ud og synes; roret skal afmonteres, og rorløkke og rorhage skal synes for slitage. Der ud over blev to motorfundamentsbolte banket ud og synet. Endvidere blev der gennemført et grundigt syn af bunden, mens skibet er på land, samt syn af udstyr og rutiner, mens skibet er kommet i vandet igen.

Aalekvasen Anna

mail@aalekvasenanna.com